Tworzymy system rekomendacji e-grocery

W Pora na Pola trwają prace nad projektem badawczo-rozwojowym, będącym naszym głównym celem inwestycyjnym podczas drugiej rundy crowdfundingowej. Dzięki zaangażowaniu nowych akcjonariuszy oraz pozyskaniu funduszy ze środków  Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego tworzymy innowacyjne rozwiązanie, które ma szansę zrewolucjonizować szybko rozwijający się rynek e-grocery.

Misją Pora na Pola jest ułatwienie klientom codziennego dostępu do zdrowego, naturalnego jedzenia. Jednocześnie chcemy, aby rolnicy oraz wytwórcy mieli możliwość sprzedaży swoich wyrobów w warunkach pozwalających im dobrze zaplanować produkcję i ograniczyć straty. Czujemy się społecznie odpowiedzialni za otaczające nas środowisko, dlatego ogromnie ważne są dla nas takie aspekty rynku spożywczego, jak zmniejszenie śladu węglowego czy zapobieganie marnowaniu żywności, które w miarę rozwoju naszego targu okazało się jednym z najważniejszych wyzwań biznesowych.

“Na pewnym etapie projektu zauważyliśmy, że pewne wady wynikające z cyklu tygodniowego możemy zamienić w naszą przewagę, jednocześnie nie wpływając negatywnie na to, co jest najbardziej atrakcyjne w naszym modelu działania, czyli dostarczanie lokalnej żywności bez kompromisów. Konieczne stało się opracowanie systemu umożliwiającego sprzedaż jedzenia bez konserwantów, ekstremalnie świeżego, a więc łatwo psującego się, w sposób, który pozwoli zredukować straty do minimum.”
Adrian Piwko, założyciel targu

Tworzymy mechanizm subskrypcyjny, połączony z rozbudowanym systemem rekomendującym, który pozwoli dokonywać zakupów w sposób prosty i niewymagający dużych nakładów czasowych. Umożliwi on zamówienie usługi abonamentowej, w ramach której we wskazanej przez klienta częstotliwości będzie on otrzymywał paczkę z wybranymi typami produktów.

Jakie możliwości daje model subskrypcyjny?

Klient, który zdecyduje się na skorzystanie z modelu subskrypcyjnego, wypełni ankietę swoich preferencji, która obejmować będzie między innymi ulubione i nielubiane produkty lub ich kategorie, smaki i typy kuchni świata, ograniczenia związane z rodzajem diety (np. wyroby bezglutenowe czy wegańskie), liczbę osób, dla których składane jest zamówienie, jego koszt oraz częstotliwość.

Zakupy w Pora na Pola będzie mógł wprowadzić do swojego harmonogramu, a wiedząc dokładnie, do kiedy ma złożyć zamówienie i kiedy je otrzyma, wygodnie zaplanować swój tygodniowy jadłospis.

Prognoza, predykcja, content

Mechanizm predykcji, czyli przewidywania potrzeb zakupowych klienta, będzie kompletował zawartość zamówienia, biorąc pod uwagę ogromną ilość danych. Poza początkowo zebraną od klienta ankietą dotyczącą jego preferencji będzie analizował również oceny wcześniej zamówionych przez niego produktów i historię zamówień, a także koszyki tych użytkowników, których profile zostaną przez algorytm uznane za zbliżone. Uwzględni sezonowość wyrobów, ich dostępność w magazynach, a nawet lokalizację klienta, aby proponować mu wyroby od rolników działających w jak najbliższej okolicy – ta ostatnia funkcjonalność ma duże znaczenie dla rozwoju Pora na Pola. W planach mamy rejonizację punktów logistycznych, nasz drugi magazyn chcemy otworzyć już w pierwszym kwartale 2022 roku. Da on nam szansę zmniejszenia zasobów przeznaczanych na transport, ponieważ produkty nie będą przewożone na duże odległości, a do najbliższego punktu logistycznego, z którego trafią bezpośrednio do okolicznego konsumenta. Sam klient będzie miał natomiast możliwość zamawiania produktów, które wytwarzane są blisko jego miejsca zamieszkania.

Hybryda inteligentnych algorytmów content-based (opartego na wyborach klienta) oraz collaborative filtering (bazującego na preferencjach użytkowników zamawiających podobne produkty) pozwoli na wygenerowanie listy rekomendacji, która w miarę uczenia się mechanizmu, będzie coraz lepiej zaspokajać bieżące potrzeby zakupowe klienta.

Czego uczymy nasz algorytm predykcji koszyka?

Atutem algorytmów opartych na sztucznej inteligencji jest ich zdolność do optymalizacji w czasie rzeczywistym. W naszym mechanizmie predykcji koszyka wykorzystujemy ją, oceniając, jaka jest skuteczność algorytmów przy zgadywaniu historycznych koszyków klientów. Sprawdzamy, jakie wartości, liczba oraz waga (czyli określony priorytet) parametrów sprawiają, że przewidziane przez mechanizm rekomendacje, wygenerowane dzięki bazie danych aktualnej w momencie dokonania zakupów, dają największą efektywność, a więc zbieżność z prawdziwym zamówieniem. Algorytmy zastosowane w naszym systemie będą również uczyć się dalej. Gdy z rekomendacji będą już korzystać klienci, reagując na nie między innymi ocenianiem produktów czy wyrzucaniem ich z koszyka, parametry będą dalej dopasowywane w cyklu tygodniowym, co znacząco przyspieszy prace nad niezawodnością mechanizmu.

Innowacyjne rozwiązanie i mnóstwo korzyści

Jesteśmy przekonani, że tak właśnie będzie wyglądać przyszłość zakupów spożywczych, dlatego postanowiliśmy nie czekać, a sami zaprojektować ją już teraz. Zastosowanie systemu rekomendującego do zakupów subskrypcyjnych dotychczas stosowane było do polecania produktów jednorazowej konsumpcji, czyli sprzętu czy rozrywki, np. filmów i muzyki. W Pora na Pola, korzystając z inteligentnych algorytmów predykcji koszyka, będziemy w stanie uzyskać wymierne korzyści dla wszystkich – naszych klientów i dostawców, a przede wszystkim dla środowiska.

Hiperlokalność ogranicza zużycie zasobów

Zaletą dla klientów, poza wygodą wynikającą z usprawnienia procesu zamówienia i ułatwienia podejmowania decyzji, jest pełna automatyzacja, która zaowocuje oszczędnością czasu i pieniędzy. Przez eliminację zakupów impulsywnych oraz lepsze dopasowanie rodzajów i porcji produktów zmniejszy się ilość wyrzucanego jedzenia, co ma znaczenie również w kontekście dbania o Ziemię. Obok minimalizacji śladu węglowego przez rekomendowanie wyrobów lokalnych (a tym samym krótszą drogę, jaką będą musiały przebyć od producenta do klienta) i świeżych (czyli potrzebujących między innymi mniej energii na chłodzenie), to właśnie możliwość lepszego oszacowania zapotrzebowania na produkty i opakowania daje największe korzyści w trosce o środowisko naturalne.

Ponad 1/3 produkowanej na całym świecie żywności jest marnowana

Przede wszystkim sezonowe

Działanie mechanizmu predykcji idealnie wpasowuje się w jedną z idei funkcjonowania naszego targu, jaką jest podążanie za sezonowością. Na podstawie zakodowanych w nim danych system będzie promował produkty sezonowe, w szczególności te, które źle znoszą przechowywanie, jak na przykład sałata i szpinak, pomidory, maliny czy truskawki. Dotychczas uprawa tego typu warzyw i owoców generowała trudności dla rolników. Często pozostawali oni z niesprzedanymi plonami, zwłaszcza w gospodarstwach naturalnych, w których sezon, ze względu na niestosowanie przyspieszaczy kwitnienia, rozpoczyna się później. Użyty przez nas algorytm rekomendujący produkty sezonowe pozwoli im zabezpieczyć przyszłe dochody i uniknąć strat. Dla Pora na Pola to także możliwość podpisania rentownych długoterminowych kontraktów z dostawcami.

Zakończenie prac zaplanowaliśmy na 30 kwietnia 2021 roku i wtedy też będziemy mogli zaprezentować gotowy inteligentny mechanizm, który, mamy nadzieję, na stałe zmieni oblicze rynku e-grocery. Zostańcie z nami w kontakcie, aby jako pierwsi skorzystać z połączenia zakupów tradycyjnej, naturalnej żywności z dobrodziejstwem nowoczesnej technologii.

Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodawać komentarze